Noworoczne postanowienia a cele w sporcie

Rok 2017 przeszedł do historii. Jedni święcili tryumfy, zdobywali gole nawet na poziomie Reprezentacji Polski, inni przeżywali spadki formy, kontuzje. Jak to w życiu piłkarza bywa – są okresy lepsze i gorsze.

Czas skupić się na roku 2018. I jak to bywa również na początku każdego Nowego Roku – na planach i postanowieniach. W zasadzie te postanowienia to bardziej „hasło”, może nawet mit. Wiele osób pyta się nas o postanowienia noworoczne, o których często zapomina się już pod koniec stycznia. Niech zatem postanowienia noworoczne pozostaną noworoczną tradycją, czasami traktowaną z przymrużeniem oka. Dla sportowca czas tego typu postanowień to nie tylko 1 styczna, ale cały rok ciężkiej pracy. W sporcie bowiem zawodnik niemal nieustannie powinien ustalać sobie cele, modyfikować je, skupić się na realizacji. Nie tylko od święta.

Styczeń to dobry okres ustalania celów na rundę rewanżową. Celów zarówno zespołowych – tu ważna rola trenera, aby wraz z drużyną cel ustalił – ale także i indywidualnych, osobistych każdego piłkarza.

Pozwolę sobie przypomnieć kilka zasad ustalania celów, które powinny być:

długoterminowe – cel odległy, do którego zmierzamy
średnioterminowe – cele jakie wyznaczamy sobie np. na dany sezon
krótkoterminowe – cele jakie wyznaczamy sobie na najbliższy okres czasu (np. poprawienie konkretnego elementu technicznego)

Ustalamy cele:


• konkretne
• obiektywne
• realistyczne
• mierzalne
• elastyczne
• jasno określone
• zaakceptowane przez daną osobę

Innymi słowy cele powinny być „SMART

Pamiętaj:


SKONCENTRUJ SIĘ NA SOBIE, NA TYM CO ROBISZ I CO LEŻY W ZASIĘGU TWOICH MOŻLIWOŚCI – skoncentruj się na swoich własnych możliwościach, na tym co potrafisz robić i co leży w zasięgu twoich możliwości, a nie na wyniku (skoncentruj się na tym co TY SAM masz do zrobienia, unikaj przewidywania co robią inni zawodnicy lub jaki może być wynik meczu),

TWOJE CELE MUSZĄ BYĆ KONKRETNE I MIERZALNE – ustalaj dla samego siebie cele specyficzne i konkretne (muszą być konkretne i możliwe do zmierzenia, zastanów się czy Twoje cele informują Cię co dokładnie powinieneś zrobić i nad czym jeszcze musisz popracować),

ZDOBYWAJ INFORMACJE ZWROTNE – dowiedz się jakie robisz postępy w osiąganiu twoich celów (zwróć się do trenera aby dowiedzieć się jak daleko nastąpiła poprawa w realizacji Twoich celów. Aby wykonać zadanie musisz być w stanie określić gdzie jesteś na drodze do jego osiągnięcia),

USTALAJ CELE KRÓTKOTERMINOWE – wyznaczaj cele krótkoterminowe które doprowadzą Cię do osiągnięcia celu długoterminowego (załóż sobie cele krótkoterminowe jako etapy w dążeniu do realizacji celu długoterminowego),

WYZNACZAJ CELE TYLKO POZYTYWNE – formułuj tylko cele pozytywne (cele pozytywne ustalaj w formie stwierdzeń: chcę osiągnąć…., zmierzam do… itp.),

BĄDŹ ELASTYCZNY I OTWARTY NA ZMIANY – bądź elastyczny i otwarty na wprowadzanie zmian lub korekt w swoich planach (zmiany wprowadzaj jeżeli wymaga tego sytuacja)


WAŻNE


Ustalanie celów ogólnych „chcę grać lepiej, chcę poprawić technikę” do niczego nie doprowadzi. Cele mają być bardzo konkretne, szczegółowe np. poprawić podania prawą nogą. Wtedy wiemy nad czym mamy pracować i możemy po pewnym czasie porównać czy nastąpił postęp.

Wyznaczajcie sobie cele odpowiadające Waszym możliwościom. Cel – „chcę grać w Barcelonie” można traktować co najwyżej na poziomie długoterminowym. A i dyskusyjnym wydaje się, czy to cel czy marzenie.

Marzenia nas uskrzydlają, ale dla sportowca istotniejsze jest planowanie i ustalanie celów.

Nie przestawajcie marzyć, ale w toku swojego przygotowania mentalnego skupcie się na ustalaniu celów i ich realizacji. Małe kroczki szybciej doprowadzą nas do realizacji zadania, a potem do kolejnego i tak dalej.

 

I na koniec – wszystkim piłkarkom, piłkarzom i hokeistom uczącym się w naszej Szkole życzę realizacji celów w 2018, sukcesów szkole i życiu osobistym.

 

dr Joanna Basiaga-Pasternak